5. ročník

Český jazyk

  • určí stavbu slova
  • určí slovní druhy
  • určí mluvnické kategorie sloves
  • určí základní skladební dvojici
  • pozná a vytvoří větu jednoduchou a souvětí
  • píše správně: i/y ve shodě přísudku s podmětem
  • určí mluvnické kategorie podstatných jmen
  • píše správně: i/y v koncovkách podstatných jmen
  • určí přídavná jména tvrdá a měkká
  • rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
  • při jednoduchém rozboru literárních textů používá základní literární pojmy
  • píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
  • sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržováním časové posloupnosti
  • popíše předmět a pracovní postup 

Matematika

  • čte, zapíše a porovnává přirozená čísla
  • provádí písemně početní operace v oboru přirozených čísel
  • zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru
  • vyjádří celek z dané části
  • sčítá a odčítá zlomky se stejným jmenovatelem pomocí názorných obrázků a tyto operace zapisuje
  • přečte zápis desetinného čísla a vyznačí na číselné ose dané desetinné číslo
  • přečte, zapíše a znázorní desetinné číslo v řádu desetin a setin na číselné ose
  • čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy
  • rozumí znaku „ – “ pro zápis celého záporného čísla, vyznačí toto číslo na číselné ose
  • porovná, přečte a zapíše celá čísla v rozmezí od – 100 do +100
  • narýsuje a znázorní základní rovinné útvary /čtverec, obdélník, trojúhelník, kružnice/, užívá jednoduché konstrukce
  • určí obsah obrazce a užívá základní jednotky obsahu

Člověk a jeho svět

  • vyhledá jednoduché údaje na mapě Evropy a na zemských polokoulích
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která už se tolerovat nemohou a které porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
  • orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích
  • rozeznává současné i minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
  • vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídání ročního období
  • zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
  • porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
  • zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
  • vysvětlí zdravý způsob života
  • rozlišuje jednotlivé etapy lidského života, orientuje se ve vývoji dítěte před a po narození
  • plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • rozezná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
  • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
  • vysvětlí základní funkce jednotlivých orgánových soustav

 

 

fotogalerie 5. ročníku