Český jazyk
- určí stavbu slova
- určí slovní druhy
- určí mluvnické kategorie sloves
- určí základní skladební dvojici
- pozná a vytvoří větu jednoduchou a souvětí
- píše správně: i/y ve shodě přísudku s podmětem
- určí mluvnické kategorie podstatných jmen
- píše správně: i/y v koncovkách podstatných jmen
- určí přídavná jména tvrdá a měkká
- rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
- při jednoduchém rozboru literárních textů používá základní literární pojmy
- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
- sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržováním časové posloupnosti
- popíše předmět a pracovní postup
Matematika
- čte, zapíše a porovnává přirozená čísla
- provádí písemně početní operace v oboru přirozených čísel
- zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
- řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru
- vyjádří celek z dané části
- sčítá a odčítá zlomky se stejným jmenovatelem pomocí názorných obrázků a tyto operace zapisuje
- přečte zápis desetinného čísla a vyznačí na číselné ose dané desetinné číslo
- přečte, zapíše a znázorní desetinné číslo v řádu desetin a setin na číselné ose
- čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy
- rozumí znaku „ – “ pro zápis celého záporného čísla, vyznačí toto číslo na číselné ose
- porovná, přečte a zapíše celá čísla v rozmezí od – 100 do +100
- narýsuje a znázorní základní rovinné útvary /čtverec, obdélník, trojúhelník, kružnice/, užívá jednoduché konstrukce
- určí obsah obrazce a užívá základní jednotky obsahu
Člověk a jeho svět
- vyhledá jednoduché údaje na mapě Evropy a na zemských polokoulích
- rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která už se tolerovat nemohou a které porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
- orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích
- rozeznává současné i minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
- vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídání ročního období
- zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
- porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
- zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
- vysvětlí zdravý způsob života
- rozlišuje jednotlivé etapy lidského života, orientuje se ve vývoji dítěte před a po narození
- plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
- uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
- rozezná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
- uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
- vysvětlí základní funkce jednotlivých orgánových soustav
fotogalerie 5. ročníku